OS X Yosemite maakt van je Mac een telefoon

Afgelopen maandag was het jaarlijkse Apple’s WWDC. Het heeft niet de gadgets opgeleverd waar velen op hadden gehoopt. Er is zelfs geen hint naar geweest. Apple bewaart die voor het najaar. Maar misschien waren de aankondigingen van afgelopen maandag nog wel veel belangrijker. In elk geval voor de versterking van Apple’s Eco Systeem. Upselling noemen we dat. In een markt die in toenemende mate verzadigd raakt is upselling een beproefde techniek om je omzet verder te vergroten. Maak gebruik van je bestaande klanten. Belangrijk is dat die klanten super tevreden en loyaal zijn. En dat zijn Apple’s klanten.

ECO systeem

Deze WWDC is geheel gericht geweest op het verzamelde publiek: de software ontwikkelaars. De jongste deelnemer was 13! En wat we zagen is een Apple die blaakt van het zelfvertrouwen en een heel duidelijke weg voorwaarts heeft gekozen.

Ontwikkelaars zijn fundamenteel in een succesvol Eco systeem. Het aantal ontwikkelaars is nog steeds fors groeiende. De paar duizend happy few die een kaartje wisten te bemachtigen, zijn nauwelijks een afspiegeling van het geheel. Apple heeft dit goed gezien. Dit jaar is er een speciale app uitgebracht om iedereen die niet het geluk had om erbij te kunnen zijn, toch in staat te stellen om kennis te nemen van alles wat er gepresenteerd is.

Nieuwe richtingen die Apple heeft geopend, zijn gericht op belangrijke dingen in ons leven: onze gezondheid en onze directe omgeving: ons gezin en ons huis. De nieuwe software die Apple heeft laten zien, stellen ontwikkelaars in staat om geheel nieuwe producten te ontwikkelen. Producten die bestuurd worden door een iOS of OS X apparaat.

Alle nieuwe zaken die we zagen maken één ding heel duidelijk: meer Apple apparaten zorgen voor een steeds betere gebruikservaring. Een gezond Eco systeem maakt dat verkochte aantallen of „the next big thing” niet meer zo belangrijk zijn.

Apple is altijd wars geweest van compromissen. Het moet perfect zijn en zo eenvoudig mogelijk. We hebben het eerder kunnen zien: het bedrijf neemt de tijd om producten en features te perfectioneren, die door de concurrentie worden verwaarloosd of niet opgemerkt: de iPod, de iPhone, de iPad, OS X, Retina schermen en nu bijvoorbeeld Swift, Apple’s spik-splinter nieuwe programmeertaal.

Een raamwerk voor de toekomst 

„Working better together” was een goede ondertitel geweest voor deze WWDC. In de huidige wereld waarin we continue on-line zijn, willen we ons niet laten beperken door de apparaten die we gebruiken. We willen het apparaat gebruiken dat op dat moment precies past bij datgene dat we in ons digitale leven willen bereiken. Nog meer apparaten gaan je daar niet bij helpen. Maar die apparaten beter met elkaar laten samenwerken, wel!

We gaan niet heel uitgebreid in op alle nieuwe features van Yosemite, maar er en paar uitlichten.En dat is precies waar Apple zich op richt: meer integratie tussen al je apparaten en gebruik kunnen maken van andere apparaten die je helpen gezond te blijven of je huis te besturen of je digitale gezinsleven te ondersteunen.

Nieuwe apparaten maken niet gelukkiger. Ze beter laten samenwerken wel!

OS X Yosemite: Continuity 

Apple heeft al eerder handvatten geboden om apparaten onderling te laten samenwerken: iCloud is in essentie een hulpmiddelen om apparaten met elkaar te synchroniseren. Maar met Continuity heeft Apple toch een volgend niveau bereikt.

Met Continuity heeft Apple een weg uitgezet waarbij elk bestaand of nog te verschijnen apparaat prima op zichzelf kan bestaan en doen waar het apparaat voor bedoeld is. Maar als het nodig is kunnen ze taken aan elkaar doorgeven. Want waarom zou je je laten beperken door een los apparaat terwijl je een ander apparaat in de buurt hebt dat op dat moment veel beter geschikt is voor datgene waarmee je bezig bent. Continuity stelt je instaat om iets wat je op 1 apparaat bent begonnen, naadloos af te maken op een ander apparaat.

Hoe vaak zijn we geen email gestart op de iPhone, waarbij halverwege bleek dat je zaken moest insluiten die zich op je computer bevonden. Dit is één van de aspecten van Continuity: Handoff. De email die je bent begonnen op je iPhone kun je afmaken op je Mac.

Handoff werkt met Mail, Safari, Notities en iWork. Hoe het precies gaat uitpakken, welke app nog meer gebruik maken van Handoff zal moeten blijken op het moment dat OS X Yosemite gaat uitkomen.

Bellen en SMS’en met je Mac

Continuity heeft ook nog andere mogelijkheden:

Denk aan je Mac als een grote speakerphone. Als je Mac op hetzelfde WiFi netwerk zit als je iPhone, kun je met je Mac gesprekken aannemen of opzetten via je iPhone. Je krijgt keurig te zien door wie je gebeld wordt en uit je adresboek kun je gesprekken opzetten met wie je maar wilt. Bellen kun je ook vanaf zo’n beetje alles wat er maar uitziet als een telefoonnummer.

SMS: iMessage „blauw” werkt uitstekend tussen je Apple apparaten, maar een SMS blijft op je iPhone steken. Nu kun je de „groene” berichten ook doorsturen naar je Mac en van daaruit ook beantwoorden.

Instant Hotspot: je kunt nu gebruik maken van de mogelijkheden van je iPhone om een hotspot te maken op momenten dat je een internet verbinding nodig hebt. Zo’n hotspot verbinding werkt prima als het eenmaal werkt, maar het opzetten zelf, werkt niet altijd even simpel. Met Instant Hotspot moet dat veranderen. Apparaten „weten” dat ze bij elkaar in de buurt zijn en de hotspot verschijnt als vanzelf als een wifi optie in het menu, compleet met signaal sterkte en batterijniveau. Eenvoudig aanklikken is voldoende om een veilige wifi verbinding op te zetten.

iCloud Drive

Tot nu toe is iCloud geen app waar je eenvoudig bestanden naar toe kunt slepen om beschikbaar te hebben op je andere apparaten. Elke app heeft een stukje iCloud voor zichzelf, waar je zonder de app niet bij kunt komen. Dat gaat nu veranderen. iCloud Drive geeft je een map op je Mac en al je andere apparaten waar je precies dat kunt doen: bestanden beschikbaar maken en synchroniseren op al je apparaten.

Tot nu toe kreeg je 5GB voor elke Apple ID. Maar straks heb je daar niet genoeg aan. Apple heeft de (Amerikaanse) prijzen al vast bekend gemaakt: $0,99 voor 20GB en $3,99 voor 200 GB. Inderdaad: die prijzen zijn vergelijkbaar met Google.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bewijs dat je een mens bent * Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.