Update: de prijs van cloudopslag

Ongeveer een jaar geleden kondigde Apple iCloud drive aan. In een zelfde artikel heb ik toen alle prijzen op een rij gezet. In dat jaar is er veel veranderd. Vandaar dat het tijd is voor een update.

Data of foto’s

Nog niet zo heel lang geleden was cloudopslag vooral interessant voor het opslaan van gegevens, data dus. Ideaal om gegevens te synchroniseren tussen verschillende apparaten met als bijkomend voordeel dat je gegevens tevens „automatisch” beschermd zijn tegen verlies door falende hardware.

Dit beeld is inmiddels aardig aan het verschuiven. Foto’s zijn het nieuwe aandachtsgebied van de grote spelers als Yahoo en Google. Dit terrein is kennelijk zo interessant dat de opslag voor foto’s gratis of bijna gratis wordt weggegeven.

Daarom splitsen we dit over zicht in 2 delen: data en foto’s.

Opslag voor data

Data opslag en het kunnen synchroniseren van documenten over verschillende apparaten is nog steeds een heel belangrijk gebied. Veruit de meeste gebruikers gebruiken hiervoor één van grote vier: Microsoft, Google, Apple en Dropbox.

MicrosoftGoogleAppleDropbox
Gratis15GB + 15GB5Gb2Gb +
20Gb

€ 0,99

100Gb

€ 1,99

€ 1,99

200Gb

€ 3,99

€ 3,99

500Gb

€ 9,99

1TB

€ 10,00

€ 9,99

€ 19,99

€ 9,99

Vergelijken we deze tabel met dezelfde tabel van een jaar geleden, dan valt op dat met name de prijzen bij Dropbox aanzienlijk zijn verlaagd. Vorig jaar betaalde je voor 500GB opslag bij Dropbox nog $49,99. Inmiddels kost 1TB €9,99. Dat noem ik nog eens marktwerking!

Verder valt op dat Microsoft zijn prijzen 1 op 1 vergelijkbaar heeft gemaakt met Apple aan de ene kant en Google aan de andere. Vorig jaar bood Microsoft 7GB aan gratis opslag, nu is dat 15GB. Niet geheel toevallig gelijk aan Google. Verder biedt Microsoft zowel een 100GB optie aan, vergelijkbaar met Google, als ook een 200GB optie, die weer vergelijkbaar is met Apple. Neem je bij Microsoft 1TB opslag af, dan krijg je er tevens Office 365 bij voor je computers, smartphones en tablets.

Wat verder opvalt is dat Apple wat vaag afsteekt ten opzichte van beide concurrenten. Het gratis deel is met 5GB nogal magertjes en de prijs voor 1TB is twee keer zo hoog als de concurrentie. Wellicht dat Apple op de komende WWDC op 8 juni nog met wat verrassingen komt.

Opslag voor foto’s

Als het op foto’s aankomt dan kan er opeens heel veel. Inmiddels al weer ruim een jaar geleden verhoogde Yahoo de limiet voor diens foto platform Flickr op naar maar liefst 1TB, gratis.

Vorige week, op 28 mei, kondigde Google het nieuwe Foto’s aan. Geen woord meer over het (geflopte) Google+ wat voor Google tot nu toe toch de aangewezen omgeving was voor het opslaan van je foto’s. Google biedt ongelimiteerde opslag voor je foto’s.

Zelfs Microsoft is geïnteresseerd in je foto’s. Als je aangeeft ook je foto’s te willen opslaan, dan wordt het gratis deel uitgebreid met nog eens 15GB extra opslag.

Kennelijk is er wat te halen met al onze foto’s.

Maar als een product gratis is, ben jij meestal het product. Dus wat valt er te halen?

Apple en Microsoft

Voor partijen als Apple en Microsoft is het model simpel: verdienen aan het verhuren van opslagruimte. Hoe meer jij opslaat, hoe meer je gaat afnemen. Een beetje fotoverzameling neemt al snel meer in dan het gratis deel en dan zit je al snel aan de aanschaf van extra opslagruimte.

Yahoo

Voor Yahoo ligt het wat complexer. Daar wordt geld verdiend aan die fotografen die ook aan 1TB niet genoeg hebben, of aan mensen die af willen van advertenties. Nou is er kennelijk niet zo’n bijster groot aanbod aan adverteerders, want zelf heb eigenlijk nooit wat gemerkt van advertenties. Ze zijn er niet of heel weinig.

Maar Yahoo graag een graantje meepikken van de verkoop van foto’s, afdrukken van foto’s en fotoboeken. Een businessmodel dat zich laat begrijpen. Je betaalt aan Yahoo een omzetpercentage op het moment dat er via Flickr één vna jouw foto’s wordt verkocht.

Simpel is dat voor Yahoo nog allerminst. Flickr kent een groot aantal oude getrouwe gebruikers die al sinds 2004 van Flickr gebruik maken. Lang voordat het werd overgenomen door Yahoo. Toen was Flickr hét foto community platform bij uitstek.

Maar eind vorig jaar begon Yahoo opeens met de verkoop van foto’s waarvoor de eigenaar een zogeheten „Creative Commons” licentie heeft afgegeven. Dit komt er in het kort op neer dat jij toestaat dat iemand anders jouw werk mag gebruiken in een andere creatieve uiting. Maar dus niet zomaar verkopen. Een storm van protest stak op en Yahoo is ijlings op dit initiatief teruggekomen. Kopers hebben hun geld teruggekregen en dat was het voorlopig.

Google

Bij Google weet je het nooit. Die ongelimiteerde opslag is heel verleidelijk, maar je foto’s worden tijdens het opslaan, wat kleiner gemaakt. Bij Yahoo is dat niet het geval. De reden daarvoor is niet helemaal duidelijk. Ongelimiteerde opslag is tenslotte ongelimiteerde opslag. Google geeft zelf aan dat je daarmee beter in je foto’s kunt zoeken. Dat is wat Google beloofd. Zoek je tussen al je foto’s naar de foto’s van je hond, dan haalt Google die supersnel voor je te voorschijn. Hoe ze dat doen?

Fotoherkenning

Google (maar ook Yahoo) werkt aan software om foto’s te herkennen. Niet alleen WAT er op staat, maar vooral ook WIE er op staat en ook WAAR je die foto hebt gemaakt. Als Google eenmaal weet wie er op een foto staat en ook waar die persoon is geweest, dan kun je weer iets gerichter advertenties laten zien. Het beeld dat Google van je opbouwt wordt weer completer.

Dat moest ook wel. Inmiddels is een groot deel van de zoekopdrachten versleuteld of loopt via een ander kanaal, via Apple bijvoorbeeld, die meer en meer gebruik maakt van Bing. Tenslotte heeft Apple Google maps ook al succesvol verbannen en bij Siri of Spotlight komt Google niet meer voor.

Een andere manier om gegevens van gebruikers informatie te verzamelen is voor Google dan ook heel belangrijk. Een grotere bron van informatie over ons, hoe we er uitzien, waar en hoe we wonen, met wie we omgaan, waar we uitgaan en met wie, is er nauwelijks te verzinnen. Tenslotte vertrouwen we alles over ons leven toe aan foto’s. Nergens in de geschiedenis werden er zoveel foto’s gemaakt. Alles leggen we vast en delen we op Internet. Wie kan achterhalen wat er allemaal op die foto’s staat heeft geen zoekmachine meer nodig om alles over ons te weten te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bewijs dat je een mens bent * Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.